Veřejná doprava je ekologická a levná, a navíc nás nemusí příliš stresovat. Tak například vlak nikdy nečeká v zácpách a autobus nemá problém zaparkovat. Obzvlášť praktická je ve městech.
Pro většinu lidí z města představuje „emhádé“ dostatečnou a pohodlnou alternativu. Jezdí často a spolehlivě, převáží kočárky a invalidní vozíky. Do centra se s ní dostanete snáz než autem.
Zkuste porovnat veřejnou dopravu a auto. Ta první funguje mnohem efektivněji. Podle sdružení Auto*Mat lze ve městě v jednom jízdním pruhu přemístit za minutu 33 lidí autem a 366 lidí tramvají. Na každou přepravenou osobu spotřebuje hromadná doprava mnohem méně paliva, nezabere tolik místa v ulicích, nezpůsobuje zácpy a produkuje méně hluku. Trolejbusy, metro, příměstské vlaky nebo autobusy na plyn po sobě navíc zanechávají daleko méně zplodin.
Věděli jste, že… množství výfukových plynů v českých městech soustavně překračuje hygienické limity? Skoro polovina lidí v České republice žije v místech s větší koncentrací rakovinotvorného benzo(a)pyrenu, než lékaři považují za únosné. 119 000 Pražanů, 38 000 Brňanů a 34 000 Ostravanů bydlí v ulicích, kde panuje z hygienického hlediska nadměrný hluk.
Odjezdy městské hromadné dopravy snadno najdete na stránkách Jízdní řády. Existují aplikace pro smartphony a ani majitelé starších telefonů nepřijdou zkrátka: díky službě mobilních operátorů se o odjezdu z konkrétní zastávky dozvíte pomocí SMS. V mnoha městech si pomocí textovky můžete i koupit jízdenku. Opravdovou vychytávkou jsou krajské integrované dopravní systémy, které propojují město s širším regionem. V celé oblasti pak platí stejné jízdenky – v tramvaji, autobusu nebo vlaku. Jednotlivé spoje na sebe navíc dobře navazují.
• Některá města vozí na mezinárodní Den bez aut (22. září) všechny cestující zdarma. Pokud tedy v současnosti patříte mezi automobilisty, může to pro vás být zajímavá příležitost vyzkoušet si, že „emhádé“ nebolí.